Când și cum învățăm copilul să facă la oliță și să renunțe la scutece? Făcutul la oliță este o abilitate pe care copilul o dezvoltă treptat, la o anumită vârstă. Iată câteva recomandări utile pentru a-l ajuta pe cel mic să renunțe la scutece.
Când este pregătit copilul să renunțe la scutece?

Principiile Montessori ne încurajează să urmărim semnele că cel mic este pregătit să facă la oliță:
- poate merge și stă singur în funduleț;
- poate să spună când are nevoie la oliță;
- prezintă interes pentru utilizarea oliței;
- are scaune regulate;
- își poate menține scutecul uscat minimum 2 ore pe timp de zi și se menține uscat noaptea sau în timpul somnului.
Tehnici în stil Montessori pentru trecere de la scutece la oliță
Iată câteva recomandări Montessori pentru a încuraja copilul să facă la oliță:
1. Mediu potrivit - Oferiți un mediu care să încurajeze renunțarea la scutece. Alegeți împreună o oliță sau un reductor pentru vasul de toaletă, lenjerie absorbantă, un înălțător pentru toaletă, cărticele pentru copii despre renunțarea la scutece. Vorbiți-i și explicați-i cum funcționează olița, cum se folosește, despre funcțiile corpului.
2. Scutece textile sau minim-absorbante - Încurajați copilul să poarte scutece din materiale textile sau lenjerie absorbantă, pentru a conștientiza senzația de ud.
3. Familiarizare cu olița - Familiarizați copilul cu olița, oferiți-i independență și încurajați-l să aleagă el însuși o oliță pe placul său. Treptat, încurajați-l să se așeze pe oliță, inițial îmbrăcat, până se simte confortabil. Trebuie să se acomodeze în ritmul său și să nu aibă nicio temere cu privire la oliță.
4. Rutina de stat pe oliță - Stabiliți o rutină din statul pe oliță, care să vină natural, nu ca ceva impus. În acest timp copilul poate sta chiar îmbrăcat inițial pe oliță, fără așteptări ca el să reușească din primele încercări să facă la oliță sau toaletă. Doar îi oferim oportunitatea de a folosi olița și de a se familiariza. Copilul nu trebuie forțat să stea pe oliță.
5. Proces natural, cu blândețe - Întregul proces trebuie să fie natural, fără pedepse, ceartă, și în același timp fără laude excesive sau recompense pentru folosirea oliței. Trebuie văzut ca ceva normal, fără să acordăm atenție exagerată – folosiți, însă, o atitudine și o abordare pozitivă.
6. Încurajați independența copilului – Oferiți-i un înălțător pentru baie, mai ales dacă cel mic preferă toaleta cu reductor în loc de oliță. Încurajați-l să se șteargă singur după utilizarea oliței/toaletei, să se spele pe mâini după sau să își dea jos și să își ridice singur pantalonașii.

- Dexpantenol: accelerează reepitelizarea și restabilește bariera naturală de protecție a pielii
- Oxid de Zinc: formează o barieră temporară peste țesuturile expuse, având rol astringent și adsorbant
- Vitamina E: rol antioxidant, reparator și protector asupra pielii
- Ulei de Migdale dulci: furnizează vitamine esențiale pentru nutriția optimă a pielii delicate
- Ulei de Jojoba: contribuie la repararea celulelor epidermice afectate de procesul iritativ
- Unt de Shea: protejează pielea imatură a bebelușilor de acțiunea factorilor iritanți
Referințe:
- https://raisingchildren.net.au/preschoolers/health-daily-care/toileting/toilet-training-guide
- https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/toilettraining
- https://themontessorinotebook.com/montessori-approach-toilet-training
- https://www.montessori.org/toileting-the-montessori-way
- https://montessoriguide.org/toilet-training-versus-toilet-learning
Comentarii